24.6 C
Prague
Pátek, 19 dubna, 2024

/

Plnohodnotného bydlení v ruinách historické stavby docílili vložením obytného boxu

Projekt rekonstrukce historických staveb nebo jejich částí vždy narazí na konflikt mezi vzpomínkami na minulost a potřeby současného života. Portugalský architekt Tiago Sousa kamenné zdi starého domu nezbourat, ale ani se nesnažil z nich vytvořit moderní bydlení.

Řešení našel v zajímavé kombinaci starého a moderního. Do ruin vložil box, který představuje plnohodnotné bydlení pro současných majitelů. Netrpí ani historická stránka projektu, nejsou omezeny ani potřeby domácích. Původní hrubá kamenná stavba, z níž zůstaly jen ruiny, byla velmi důležitá v kontextu prostředí. Náměstí, na kterém stojí, dávala půvabný venkovský šarm a jedinečnou atmosféru.

Přečtěte si také
Věřili byste, že tento dům vyrostl na základech kamenné ruiny?
Pokud by ruiny byly zbourány, celá lokalita by přišla o svůj typický charakter. Řešením bylo ošetřit použitelné ruiny, aby byla zachována jejich prostorová komunikace s prostředím a vytvoření boxu, který by byl pohodlnou moderní obytnou zónou. Tento box pak architekt vložil do původních zdí.

Cihlový box vložený do ruin historického domu
Celý moderní dům je bez jakéhokoliv přesahu včleněn do hranic určených původní stavbou. Zdroj: ivo tavares studio

Ve světě mezi starým a novým
„Navrhli jsme řešení, které propojuje novou a původní část stavby tak, aby vyvolalo u pozorovatele protichůdné pocity. Výsledný dům zkoumá rovnováhu a napětí mezi stávající a nově navrženou formou. Jeho barva, zhmotnění, tvar a umístění vytvářejí záměrné kontrasty mezi starým a novým, „vysvětluje konečné řešení Tiago Sousa.

Cihlový box vložený do ruin historického domu
Architekt do ruin vložil box, který představuje plnohodnotné bydlení pro současných majitelů. Zdroj: ivo tavares studio

Mezi kuchyní a obývacím pokojem
Samotný „box“ tvoří dvě podlaží. V přízemí se nacházejí společenské prostory, tedy denní zóna se vším, co k ní patří, na horním podlaží jsou dvě ložnice a koupelna. Kuchyň, jídelna a obývací pokoj na spodním podlaží jsou uspořádány postupně za sebou ze severu na jih.

Přečtěte si také
Nový dům v starých zdech bourá představy o tom, co lze udělat s rozpadajícími stavbami
Uprostřed dispozice se nachází centrální úložný prostor, který zároveň z jedné strany chrání kuchyňský pracovní prostor a nenápadně – dřevěným obložením odděluje kuchyni s jídelnou od obývacího pokoje. Přesně oproti tomuto vestavěnému dřevěnému boxu stojí šperk přízemí – schody na horní podlaží.

Přízemí domu s jídelnou a točitým schodištěm
V přízemí se nacházejí společenské prostory, tedy denní zóna se vším, co k ní patří, na horním podlaží jsou dvě ložnice a koupelna. Zdroj: ivo tavares studio

Točité schody jako umělecké dílo či 3D ornament
Spirálovité schody působí jako umělecké dílo nebo ornamentální prvek, který má plynulý, křivočarý design. Tento sochařský kousek je z betonu a dřeva a slouží jako druhý důležitý předěl otevřeného prostoru přízemí.

Točité betonové schodiště s dřevěným obkladem
Detail schodů. Zdroj: ivo tavares studio

Ložnice na horním podlaží jsou uloženy symetricky
Horní patro zahrnuje dvě ložnice a jednu koupelnu. Jedna ložnice je na severní straně, druhá na jižní. Obě místnosti jsou symetrické, mají stejné rozměry, respektování konstantní symetrii plánu. Všechny tyto prostory: ložnice, koupelna a sklad jsou uzavřeny a nezávislé. Architekt kvůli zjednodušení interiéru navrhl dveře i stěny obložit přírodním dřevěným obkladem. Díky tomu tyto povrchu působí jako celistvé, nerušivé a vše propojující pozadí. Dokonce ani rám a kliky si v tomto obložení nevšimnete.

Dřevěný žebrový obklad
Architekt kvůli zjednodušení interiéru navrhl dveře i stěny obložit přírodním dřevěným obkladem. Zdroj: ivo tavares studio

Základem je pochopit souvislosti a akceptovat jejich
Celý moderní dům je bez jakéhokoliv přesahu včleněn do hranic určených původní stavbou. Díky širokému prosklení, které vzniklo použitím vodorovného betonového prvku (a které zároveň řídí intenzitu slunečního záření), prostor protéká ven. Vnější zase vtéká dovnitř.