1.4 C
Prague
Středa, 5 října, 2022

/

Dovoz auta z ciziny

Leckoho nabídka ojetin českých autobazarů neuspokojí, proto je rozhlíží v cizině. Kromě lepší kvality a většího výběru lze často i ušetřit. Dovoz auta z ciziny není zas tak složitý, jak by se mohlo zdát. Na co si dát pozor? A co je třeba dodržet?

V dnešní době není nijak neobvyklé, když si kupující nechá auto dovézt z Německa nebo třeba Itálie. Celý proces dovozu vozu z ciziny je navíc od roku 2017 jednodušší. Jak to?

V minulosti totiž bylo nutné, aby každé auto dovezené z ciziny mělo dovozovou STK. V roce 2017 však proběhla novela zákona o STK a od té doby už není nutné, aby se prováděla dovozová technická kontrola autům, která byla zakoupena v Evropské unii. Počítají se sem i auta ze Švýcarska, Islandu, Lichtenštejnska nebo Norska. 

Na co si dát pozor

Koupě auta není levná záležitost, proto je třeba dodržovat určitá pravidla, aby člověk nenaletěl. To ovšem neplatí jen pro dovoz auta z ciziny. Je dobré se uvedenými pravidly řídit i při nákupu auta v Česku.

Základem úspěšné koupě je prověření prodávajícího a vozidla. Pokud se prodávající snaží z kupujícího předem vymámit nějaké zálohy, pak rychle pryč. S velkou pravděpodobností by kupující zálohu ani auto nikdy neviděl.

Osobní prohlídka auta je důležitá. Je to sice náklad navíc, ovšem určitě se vyplatí. Není dobré se spoléhat na fotky, zaplatit kupní cenu a auto si nechat z ciziny dovézt. Určitě je lepší se osobně vydat na obhlídku vytouženého auta a pokud možno s sebou vzít i kamaráda, který autům opravdu rozumí. Druhou možností je, že kupující zaplatí firmě, která za něj všechno zařídí.

O autě je potřeba získat co nejvíce informací. Kupující by se měl zeptat prodávajícího na minulost vozu, nehody, poruchy, opravy a výměny dílů. Předem je možné si zjistit historii vozu podle VIN kódu. Z něj se také zjistí, jestli vůz není kradený. Ze servisní knížky zase prodávající pozná, jak bylo vozidlo servisováno. 

Kupní smlouva a co dál?

Písemná kupní smlouva je základ. Musí v ní být uvedeny údaje kupujícího a prodávajícího, co se kupuje a za kolik. Dále je nutné specifikovat všechny případné vady vozidla a jeho výbavu. 

Ve smlouvě může být např. uvedeno, jestli má auto klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo celoroční pneumatiky. Čím podrobnější smlouva je, tím lépe. 

Vzhledem k tomu, že smlouva bude v cizím jazyce, je dobré si ji nechat předem zkontrolovat právníkem. 

Po podpisu kupní smlouvy musí kupující převzít od prodávajícího malý a velký technický průkaz a případně i COC list (Certficate of Conformity), což je něco jako „rodný list“ od výrobce.

Kupující by měl také vyžadovat dokument o tom, že vozidlo bylo v zahraničí odhlášeno. Konečně je třeba zkontrolovat, jestli všechny údaje o autě sedí a jestli má auto platnou STK ze země, odkud je odváženo. Jak již uvedeno, dovozová STK být nemusí.

Pokud by ovšem kupující dovážel auto ze zemí mimo EU, pak dovozovou STK mít musí. 

V kupní smlouvě je třeba specifikovat vozidlo včetně jeho případných vad.

Dovoz a přihlášení vozidla

Existují dvě možnosti, jak dostat auto do Česka. Buď si ho kupující odveze na vleku, nebo bude nové auto sám řídit. V prvním případě nemusí obíhat žádné úřady ani nic vyřizovat. Ve druhém případě však musí mít v zemi prodeje sjednané dočasné povinné ručení a převozní značky

V okamžiku překročení českých hranic je také nutné mít i české povinné ručení. Bez něj se totiž jezdit nesmí. Proto je dobré si pojištění sjednat předem online. Také je třeba myslet na to, že převozní značky platí pouze 10 dní.

Další cesta kupujícího musí vést na STK. Pokud je auto dovezeno ze zemí Evropské unie a má platnou technickou, pak bude stačit pouze evidenční prohlídka.

Poslední fází je přihlášení auta na dopravním inspektorátu, který vozidlo zapíše do registru. S sebou je třeba mít:

  • občanský průkaz
  • velký a malý technický průkaz (originály zahraničních TP)
  • zelenou kartu (povinné ručení)
  • protokol o emisích a doklad o technickém stavu vozidla (vydá STK)
  • potvrzení o odhlášení vozidla v zahraničí
  • převozní RZ

Pokud vozidlo nesplňuje dané emisní normy, je třeba počítat s tím, že se musí uhradit ekologická daň. Ta se pohybuje do 5 tisíc Kč. Posledním výdajem je poplatek za zapsání vozidla do registru, který činí 800 Kč.